TY - JOUR ID - 156238 TI - تاثیر ذهنی نام فضاهای عمومی شهری بر شهروندان، نمونه موردی میادین شهری یزد JO - مهندسی و مدیریت ساخت JA - JECM LA - fa SN - ۲۵۳۸-۱۹۰۳ AU - پورحیدری, مینا AU - رفیعیان, محسن AD - دانشجوی کارشناسی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری یزد، یزد، ایران AD - استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری یزد، یزد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 1 SP - 30 EP - 36 KW - فضای عمومی شهری KW - نام KW - آثار ذهنی و روانی KW - اذهان عمومی KW - میدان DO - N2 - شهروندان بیشماری روزانه مخاطب فضاهای عمومی شهری هستند و نام فضاهای عمومی شهری آثار ذهنی و روانی بر آن‌ها دارد. از آنجا که نظرات روانشناسی محیطی مبنی بر تعامل انسان و محیط برای طراحان شهری اهمیت ویژه ای دارد ، این مقاله با هدف سنجش وضعیت آثار ذهنی و روانی نام‌ میادین شهر یزد شکل گرفته است. از این رو مولفه هایی که بر اذهان عمومی تاثیر گذارند، در 5 میدان شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین سوال اصلی این مقاله این است که توجه به چه عاملی در نام گذاری میادین شهری می‌تواند بر اذهان عمومی تاثیرگذارتر باشد؟ برای پاسخ به این سوال، در این پژوهش از روش تحقیق تحلیلی افتراق معنایی(مقایسه زوجی) بهره گرفته شده است و با استفاده از آن، مؤلفه اصلی در تاثیر نام مکان را از منظر شهروندان مورد بررسی قرار داده است. در ادامه با بهره گیری از نمونه آماری 384 نفری، مصاحبه ی میدانی در قالب پرسشنامه های افتراق معنایی تکمیل شده است و باتوجه به داده های دریافتی، امتیازدهی به میادین مورد نظر صورت گرفته و تحلیل شده است. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب هستند که از بین 13 شاخص عنوان شده، شاخص هویت از اهمیت بیشتری در میان شاخص های دیگر برخوردار بوده است. UR - https://www.jecm.ir/article_156238.html L1 - https://www.jecm.ir/article_156238_a80f0433693795751b9eaa7f131ea9a2.pdf ER -