TY - JOUR ID - 156389 TI - مروری بر تجارب برندسازی شهری به عنوان ابزار توسعه اقتصادی JO - مهندسی و مدیریت ساخت JA - JECM LA - fa SN - ۲۵۳۸-۱۹۰۳ AU - عادلی, زینب AU - احمدبیگی, الهه AU - شریفی‌راد, مهشاد AD - استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 4 SP - 18 EP - 26 KW - برندسازی شهری KW - برندینگ KW - تجارب برندسازی KW - توسعه اقتصادی DO - N2 - چکیده یکی از مفاهیمی که امروزه در برنامه ریزی و مدیریت شهرها به کار گرفته می شود، مفهوم برندسازی شهری است. برند یک شهر، به نوعی دارایی یک شهر و ابزاری به منظور تمایز و افزایش اعتبار یک شهر در مقایسه با سایر کشورها می باشد. در این راستا ، پژوهش پیش رو سعی دارد تا به تبیین مفهوم برندسازی شهری و مرور برخی تجربیات داخلی و خارجی در زمینه برندسازی شهری گامی در جهت روشن‌تر شدن ابعاد این مفهوم و کاربردهای آن بر‌دارد. هدف این پژوهش مروری بر تجارب برندسازی شهری به عنوان ابزار توسعه اقتصادی جهت پیشبرد تحقیقات آتی در زمینه برندسازی شهری می باشد. در این پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شده‌است. براساس نتایج این پژوهش، مفهوم برندسازی شهری مفهومی میان‌رشته‌ای است. در این مقاله کوشش شد تا با بررسی ادبیات نظری در مورد برند سازی شهری و مرور مقالات منتشر شده در مجلات علمی داخلی و خارجی، شاخص های موثر بر برند شهری و روش های ارزیابی و سنجش برند شهری بازگو شد. توسعه شهری با رقابت پذیری شهری رابطه مستقیم دارد. در ارزیابی و سنجش برند سازی شهری، ابعاد زمینه ای و شاخص های متفاوتی مطرح شده‌است. به طور کلی، شاخص های برند شهری شش مورد حضور، مکان، پتانسیل، مردم، تحرک و زیر ساخت ها را شامل می‌شوند. مقیاس بررسی برند شهری و ابعاد آن در پژوهش های داخلی و خارجی، تاکید بر مقیاس شهر و با توجه به هویت موجود در آن و پتانسیل های بالقوه و بالفعل شهر است. زمینه گرایی در شهرها باعث تمرکز بیشتر روی هویت شهری می‌شود. ابعاد زمینه گرایی هویتی جهت ارتقا رقابت پذیری شهری، به 10 بعد تقسیم شده است که از بعد زمینه ای اجتماعی تا بعد صنعتی و فناورانه را شامل می‌شود. UR - https://www.jecm.ir/article_156389.html L1 - https://www.jecm.ir/article_156389_fb32940c6026cdbd9b03ac2aed9dcbba.pdf ER -