دکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Investigating the Effect of Innovation Orientation and Human Capital on Organizational Competitiveness and Performance with the Mediating Role of Supply Chain Integration in the Construction Industryتاثیر رویکردهای نوآورانه و سرمایه انسانی بر توان رقابتپذیری و عملکرد سازمان، با نقش میانجی یکپارچگی زنجیره تأمین در صنعت ساختمان111156072FAجاوید بخشی پور لیلیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد کرج)، کرج، ایرانمهرداد حسینی شکیباستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد کرج)، کرج، ایران0000-0003-1243-2559Journal Article20200507Today, given the complex expectations of customers, organizations find themselves facing customers who want to increase product diversity and better quality; therefore, competition among companies has replaced competition among supply chains. This paper examines the impact of innovation orientation and human capital on competitiveness and performance of organizations, with the mediating role of supply chain integration. A researcher-made questionnaire based on extracted index table is used to collect the required data, content validity ratio and content validity index and Cronbach's alpha are used to determine the validity and reliability of the questionnaire. Data are collected from a survey of 225 employees, managers and suppliers with at least bachelor degree in SET construction co. Given the limited size of the statistical population, the sampling method is the total number method. In this study, partial least squares method using PLS software is used to evaluate structural and measurement models. The results showed that innovative approaches and human capital have positive effects on different aspects of supply chain integration, leading to improved competitive capabilities and firm performance. Organizations that pay particular attention to the position of human capital and innovation are at the forefront of competition.امروزه، با توجه به انتظارات پیچیده مشتریان، سازمانها خود را با مشتریانی روبرو میبینند که خواستار افزایش تنوع محصول و کیفیت بهتر هستند، بنابراین رقابت بین شرکتها، جای خود را به رقابت بین زنجیرههای تأمین داده است. این مقاله تاثیر رویکردهای نوآورانه و سرمایه انسانی را بر توان رقابتپذیری و عملکرد سازمان، با نقش میانجی یکپارچگی زنجیره تأمین مورد بررسی قرار داده است. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته، مبتنی بر جدول شاخصهای استخراج شده استفاده شد، جهت بررسی روایی پرسشنامه، ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و جهت تعیین پایایی پرسشنامه، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. دادهها از 225 نفر از کارکنان، مدیران و تأمینکنندگان دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس شرکت ساختمانی ست به روش پیمایشی جمعآوری شده است. به دلیل محدود بودن حجم جامعه آماری، از روش کل شماری استفاده شد. در این پژوهش از روش حداقل مربعات جزیی توسط نرمافزار PLS به-منظور بررسی مدلهای اندازهگیری و ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد نوآوری و سرمایههای انسانی با تاثیر مثبت بر ابعاد مختلف یکپارچگی زنجیره تأمین، منجر به بهبود توانمندیهای رقابتی و عملکرد شرکت میشوند. سازمانهایی که به جایگاه سرمایههای انسانی و نوآوری توجه ویژهای دارند، در عرصه رقابت پیشرو هستند.https://www.jecm.ir/article_156072_59bdf5e03d3492fa8b0862a4457b5cb9.pdfدکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Assessing the risks of using Building Information Modeling (BIM) in construction projectsارزیابی ریسک های به کارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه های ساخت و ساز1218156113FAفرزاد فانیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد کرج)، البرز، ایران.فائزه طاهرخانیدانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد قزوین)، قزوین، ایرانJournal Article20200911Today, building information modeling (BIM) has emerged to increase the productivity of work processes in the construction industry, overcome the current problems and problems of this industry, and also create and produce products according to the real needs of the customer. In addition to the potential benefits of using this technology for all those involved in the construction industry, due to the newness of this technology, there will be barriers and risks to applying BIM instead of current traditional work processes. In this research, using literature review, case studies and experts' opinions, the risks of using BIM in construction projects were first identified. In order to rank the risks of using BIM based on the impact they can have on the project, the fuzzy TOPSIS technique, which is a multi-criteria decision-making method, was used. For this purpose, the fuzzy average of the experts' opinions about the probability of occurrence and the severity of the risks was calculated. Then, by multiplying the probability of occurrence by the intensity of the effect, the number of risks was obtained based on the effect on the main goals of the project, which formed the decision matrix. Finally, using the TOPSIS Fuzzy method, the risks of using BIM were ranked, which are the lack of familiarity of the specialized team with BIM work processes and the lack of necessary hardware infrastructure for the implementation of BIM software in optimal conditions were among the most important risks evaluated.امروزه مدلسازی اطلاعات ساختمان(BIM ) برای افزایش بهره وری فرآیندهای کاری در صنعت ساخت و ساز، غلبه بر معضلات و مشکلات کنونی این صنعت و همچنین ساخت و تولید محصول مطابق با نیاز واقعی مشتری ظهور کرده است. علاوه بر فواید بالقوه استفاده از این فناوری برای همه ی دست اندرکاران صنعت ساختمان، به دلیل نو بودن این فناوری، موانع و ریسک هایی برای به کارگیری BIM به جای فرآیندهای کاری سنتی کنونی وجود خواهد داشت. در این پژوهش با استفاده از مرور ادبیات، مطالعات موردی و نظر متخصصین ابتدا ریسک های به کارگیری BIM در پروژه های ساخت و ساز شناسایی گردید. به منظور رتبه بندی ریسک های به کارگیری BIM بر اساس میزان تأثیری که بر پروژه می توانند داشته باشند، از تکنیک تاپسیس فازی که از روش های تصمیم گیری چند معیاره می باشد استفاده گردید. بدین منظور، میانگین فازی نظرات خبرگان درباره ی احتمال وقوع و شدت اثر ریسک ها، محاسبه گردید. سپس از ضرب احتمال وقوع در شدت اثر، مقدار عدد ریسک ها بر مبنای تأثیر بر اهداف اصلی پروژه حاصل گردید که نتایج حاصله ماتریس تصمیم گیری را تشکیل دادند. در نهایت با استفاده از روش تاپسیس فازی به رتبه بندی ریسک های به کارگیری BIM پرداخته شد که عدم آشنایی کافی تیم تخصصی با فرآیندهای کاری BIM و فراهم نبودن زیرساخت های سخت افزاری لازم برای اجرای نرم افزارهای BIM در شرایط بهینه از مهم ترین ریسک های ارزیابی شده بودند.https://www.jecm.ir/article_156113_5b673fb875132017b84859107bcfc827.pdfدکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Rheological properties of self-compacting mortar made with magnetic waterخواص رئولوژیک ملات خودتراکم ساخته شده با آب مغناطیسی1922156112FAامید بامشاددانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدی مهدیخانیاستادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین-المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20201006The use of concrete in construction projects is increasing day by day. Making concrete with different properties, compatible with the conditions of each project, is necessary and unavoidable. So far, researchers have conducted research on the characteristics of this type of concrete. However, the role of water consumption in the mixing and curing of this type of concrete has not been studied much. Also, in some countries, studies are being conducted on the use of magnetic water and its effect on concrete. The purpose of this article is to investigate the changes in the properties of self-compacting mortars in the fresh state, due to the use of magnetic water in the construction phase, and therefore small slump tests and small v-shaped funnels are used as important criteria using normal and processed waters. It has been done for 5, 10, 15 and 20 minutes. The results of the tests show that magnetic water improves the rheological properties of fresh mortar.کاربرد بتن در پروژههای عمرانی روز به روز در حال افزایش است. ساخت بتن با خواص متفاوت، سازگار با شرایط هر پروژه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. تاکنون توسط محققین و پژوهشگران، تحقیقاتی در مورد خصوصیات این نوع بتن، صورت گرفته است. اما کمتر به بررسی نقش آب مصرفی در طرح اختلاط و عمل آوری این نوع بتن پرداخته شده است. همچنین در برخی کشورها، مطالعاتی در مورد کاربرد آب مغناطیسی و تأثیر آن بر بتن در حال انجام است. هدف از این مقاله بررسی تغییرات خواص ملات های خودتراکم در حالت تازه، ناشی از کاربرد آب مغناطیسی در مرحله ساخت بوده است و لذا آزمایشات اسلامپ کوچک و قیف v شکل کوچک به عنوان معیارهای مهم با استفاده از آب های معمولی و نیز آب های فراوری شده به مدت 5، 10، 15 و 20 دقیقه انجام گرفته است. نتایج آزمایشها نشان دهنده آن است که آب مغناطیسی سبب بهبود خواص رئولوژی ملات تازه شده میشود.https://www.jecm.ir/article_156112_4a112ee2bd713da769822c9011493311.pdfدکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Investigation and comparison of the effect of length of glass tubes containing polyurethane adhesive on restoration performance of the self-healing concretesبررسی و مقایسه تاثیر طول لوله های شیشه ای محتوی چسب پلی اورتان درعملکرد ترمیم در بتن های خودترمیمی2332156071FAمحدثه انبارلوییدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20201009concrete is one of the main materials in the construction industry. The tendency of the industry to use concrete materials has led to numerous researches in the field of repairing defects and repairing its cracks in order to prevent the destruction of concrete. One of the causes of cracks in buildings that is less considered by structural designers is torsion. Torsion in reinforced concrete structures is usually caused by the integrity and cohesion of the members. One of the available methods for concrete repair is the use of glass pipes containing polyurethane inside the concrete and making self-healing concrete, which many researchers have experimented with in this field. In this study, by making a torsion device, self-healing concrete beams containing glass pipes with a length of 10 and 100 cm were loaded and then the effect of pipe length on the performance of the restoration was compared and the restored concrete was compared with the control sample. In the end, it was concluded that the use of self-healing concrete containing glass pipes containing polyurethane is able to increase the remaining torsional capacity in cracked concrete, but the use of self-healing concrete containing glass pipes with a length of 100 cm due to lack of space. The gap between the pipe pieces that are placed in one direction and the fact that cracked glass from any place has the possibility of breaking the pipes has a greater advantage than using self-healing concrete containing 10 cm long glass pipes.امروزه بتن به عنوان یکی از مصالح اصلی در صنعت ساخت و ساز به شمار میآید. تمایل صنعت به استفاده از مصالح بتنی منجر به انجام تحقیقات متعددی در زمینه اصلاح معایب و ترمیم ترکهای آن به منظور جلوگیری از تخریب بتن شده است. یکی از عوامل ایجاد ترک در ساختمانها که کمتر مورد توجه طراحان سازه قرار میگیرد، پیچش است. پیچش در سازه های بتن مسلح معمولا در اثر یکپارچگی و پیوستگی اعضا به وجود میآید. یکی از روشهای موجود برای ترمیم بتن، استفاده از لولههای شیشهای محتوی پلیاورتان در داخل بتن و ساخت بتن خودترمیم شونده است که محققان زیادی به آزمایش و تجربه در این زمینه پرداختهاند. در این پژوهش با ساخت دستگاه پیچشی اقدام به بارگذاری تیرهای بتنی خودترمیم شونده محتوی لولههای شیشهای به طول 10 و 100 سانتی متر شد و سپس به مقایسه تاثیر طول لوله در عملکرد ترمیم و مقایسه بتن ترمیم شده با نمونه شاهد پرداخته شد. در پایان نتیجه گرفته شد که استفاده از بتن خودترمیم شونده محتوی لولههای شیشه ای حاوی پلی اورتان قادر به افزایش ظرفیت پیچشی باقی مانده در بتن ترک خورده میباشد لیکن استفاده از بتن خودترمیم شونده محتوی لولههای شیشه ای به طول 100 سانتی متر به علت عدم وجود فضای خالی بین قطعات لوله که در یک راستا قرار گرفته اند و اینکه عیور ترک از هر محل احتمال شکستگی لولهها را به همراه دارد از مزیت بیشتری نسبت به استفاده از بتن خودترمیم شونده محتوی لولههای شیشهای به طول 10 سانتی متر برخوردار است.https://www.jecm.ir/article_156071_538dc0e9ab4ee8122e7a1cf235a35314.pdfدکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Comparison of EPC and BOT contracts in construction projectsمقایسه قراردادهای EPC و BOT در پروژه های عمرانی3338156054FAامید جباریدانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد بین الملل کیش)، جزیره کیش، ایران.0000-0003-3414-4283Journal Article20201011Foreign investment as a reliable and reliable way to attract financial resources for development, is one of the most important factors in the development of the domestic economy. Choosing the type of contract is one of the strategic decisions of the project, which is usually done simultaneously or after the end of feasibility studies and economic justification. The EPC and BOT contracts have become very important to legal and economists. Various countries, especially developing countries, consider these contracts as an effective tool for attracting foreign investment and using private sector management in infrastructure projects. Design, equipment and manufacturing (EPC) contracts are one of the most common contracts in the world today. The EPC contract is appropriate when the public sector tends to use the expertise of domestic or foreign private contractors in the design and construction of infrastructure projects. Construction, Exploitation and Transfer (BOT) Contracts Three contracts are included in a contract. Then, in the second stage, the company exploits the project to collect its costs and benefits, and then in the last stage, it transfers it to the government or the public sector according to the provisions of the open contract, which is formed and Completion of these three processes forms a single contract called construction, operation and transfer. The purpose of writing this article is to review, compare and provide an overview of EPC and BOT contracts.سرمایهگذاری خارجی بهعنوان راهکاری قابل اتکا و مطمئن برای جذب منابع مالی در راستای توسعه، از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصاد داخلی بهشمار میرود. انتخاب نوع قرارداد یکی از تصمیمات استراتژیک پروژه میباشد که معمولا همزمان و یا پس از پایان مطالعات امکانسنجی و توجیه اقتصادی انجام میشود. قراردادهای EPC و BOT اهمیت بسزایی در نزد متخصصان حقوق و اقتصاد یافته است. کشورهای مختلف بهویژه کشورهای در حال توسعه، این قراردادها را ابزاری کارآمد برای جذب سرمایههای خارجی و استفاده از مدیریت بخش خصوصی در طرحهای زیربنایی میدانند. قراردادهای طراحی، تهیه تجهیزات و ساخت(EPC)، یکی از قراردادهای شایع جهان امروز میباشد. هنگامی که بخش دولتی تمایل دارد از تخصص پیمانکاران خصوصی داخلی یا خارجی در طراحی و ساخت پروژههای زیربنایی استفاده کند، قراردادEPC را مناسب مییابد. قراردادهای ساخت، بهرهبرداری و انتقال(BOT)، سه قرارداد در یک قرارداد گنجانده شده است، مرحله ی اول آن را ساخت پروژه با موافقت دولت یا بخش عمومی توسط سرمایهگذار داخلی و خارجی، تشکیل میدهد که عرفا طی فرآیند مناقصه انجام میشود، سپس در مرحلهی دوم شرکت مزبور از پروژه بهرهبرداری میکند تا هزینهها و سود خود را برداشت نماید و سپس در مرحلهی آخر آن را طبق مفاد قرارداد باز به دولت یا بخش عمومی انتقال میدهد، که با شکل گیری و اتمام این سه فرآیند قرارداد واحدی بهنام ساخت، بهره برداری و انتقال شکل میگیرد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی، مقایسه و ارائه شرح کلی قراردادهای EPC و BOT می باشد.https://www.jecm.ir/article_156054_8adf5fc87d790d5e556bc0c3cc71b0f9.pdfدکتر روح اله طاهرخانیمهندسی و مدیریت ساخت۲۵۳۸-۱۹۰۳5320201121Technical and economic analysis of full and empty crossing methods in the sequence of station and tunnel construction in Tehran metro line sevenبررسی فنی و اقتصادی روش های اجرای عبور پر و خالی در توالی اجرای ایستگاه و تونل در خط هفت متروی تهران3946156051FAسید امیرحسین قریشیانپژوهشگر در مقطع دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی و پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.امین جعفرنیاکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی و پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.محمد فیاضاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی و پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.0000-0002-2123-459Xسعید محمداستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی و پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.Journal Article20201020Due to the expansion of urban spaces and as well as the lack of necessary spaces for intra-city transportation, the need for subway construction in urban areas is more acute than ever. In order to build a subway,it is necessary to build underground structures such as tunnels and several stations.Today, one of the most important construction issues in metro projects is deciding on the sequence of tunnel or station construction. Obviously, proper allocation of resources to different departments requires careful technical and economic consideration of different options and special attention to aspects related to work planning. In this research, two methods of tunnel or station execution sequence in two general cases of full and empty passage have been investigated.Furthermore, considering that each of the above methods requires the adoption of measures to prevent possible problems and delays, these arrangements have been stated in each case.Finally, the economic comparison of the sequence of tunnel construction and the station in the seven metro lines of Tehran has been studied.Studies show that the construction of the tunnel before the construction of the station is more economical than the construction of the station before the construction of the tunnel. And this can save a lot of money for a metropolis like Tehran, which needs to build a large number of subway lines and stations. Also, familiarity with the costs, obstacles and problems of each of the above methods can be useful in deciding on the appropriate method and contract to start a rail project.امروزه با گسترش فضاهای شهری و تراکم سازههای سطحی و همچنین کمبود فضای لازم برای حملونقل درونشهری، نیاز به اجرای مترو در محیطهای شهری بیش از گذشته محسوس است. جهت احداث مترو لازم است سازههای زیرزمینی نظیر تونل و ایستگاههای متعدد احداث گردد. امروزه یکی از موضوعات مهم ساخت و ساز در پروژههای مترو، تصمیمگیری در مورد توالی اجرای تونل یا ایستگاه است. بدیهی است تخصیص مناسب منابع به بخشهای مختلف، نیازمند بررسی دقیق فنی و اقتصادی گزینههای مختلف و توجه خاص به جنبههای مرتبط با برنامهریزی کار است. در این تحقیق ابتدا به بررسی دو روش توالی اجرای تونل یا ایستگاه در دو حالت کلی عبور پر و خالی پرداخته شده است و در ادامه با توجه به اینکه هر یک از روشهای فوق، نیازمند اتخاذ تمهیدات برای پیشگیری از مشکلات و تاخیرات احتمالی است، در هر مورد این تمهیدات بیان شده است. در نهایت به بررسی و مقایسه اقتصادی توالی اجرای تونل و ایستگاه در خط هفت متروی تهران پرداخته شده است. بررسیهای انجام شده نشانگر آن است که اجرای تونل قبل از احداث ایستگاه دارای صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به احداث ایستگاه قبل از احداث تونل است و این مسئله میتواند برای کلان شهری مثل تهران که نیازمند اجرای تعداد زیاد خطوط مترو و ایستگاه است، صرفه جویی اقتصادی زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین آشنایی با هزینهها، موانع و مشکلات هر یک از روشهای فوق الذکر میتواند در تصمیمگیری در مورد اتخاذ روش و قرارداد مناسب در شروع یک پروژه ریلی مفید واقع شود.https://www.jecm.ir/article_156051_b29ab0d39055cefb9c5a08d033d1cf7b.pdf