The subjective effect of the name of urban public spaces on citizens, a case study of urban squares in Yazd

Authors

1 BA Student of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Yazd, Iran

2 Assistant Professor, Department of Urbanism, Faculty of Art and Architecture, Yazd, Iran

Abstract

Countless citizens are the audience of urban public spaces every day, and the name of urban public spaces has mental and psychological effects on them. Since the opinions of environmental psychology regarding the interaction between man and the environment are of special importance for urban designers, this article was formed with the aim of measuring the state of the mental and psychological effects of the famous streets of Yazd city. Therefore, the components that affect the public mind have been investigated in 5 squares of Yazd city. Therefore, the main question of this article is, what factor to pay attention to in the naming of urban squares can be more influential on the public mind? To answer this question, in this research, the analytical research method of semantic difference (pairwise comparison) has been used and by using it, the main component in the effect of the name of the place has been investigated from the perspective of the citizens. In the following, using a statistical sample of 384 people, a field interview has been completed in the form of semantic differentiation questionnaires, and according to the received data, points have been given to the fields and analyzed. The results of the research show that among the 13 mentioned indicators, the identity index is more important among other indicators.

Keywords

Main Subjects


  1. علی قنبری، زهرا؛ راشدی اشرفی، بهروز، (1394)، تاثیر خاطره جمعی بر نام گذاری فضاهای شهری(نمونه موردی: شهرشیراز)، مجموعه مقالات اولین همایش ملی معماری ایرانی اسلامی( سیمای دیروز- چشم انداز فردا)، ص1007و 1010.
  2. رهنمایی، محمدتقی ؛ اشرفی، یوسف، (1386)، فضاهای عمومی شهر و نقش آن در شکل گیری جامعه مدنی از دیدگاه برنامه ریزی شهری، جغرافیا (نشریه علمی - پژوهشی انجمن جغرافیایی ایران)، شماره14و15، صص25-31
  3. کریمی یزدی، اعظم ؛ براتی، ناصر؛ زارعی، مجید، (1395)، ارزیابی تطبیقی ادراک فضای شهری از نظرگاه مخاطبین و متخصصین عرصه شهری )مطالعه موردی مجموعه شهری امامزاده صالح تجریش تهران)، شماره 45، ص14.
  4. عباس زاده، شهاب ؛ گوهری، حمید( 1393)، فضاهای معنامحور و میادین اجتماعی در شهرسازی اسلامی رکن گمشده (فضاهای تعاملی) در کلانشهرهای ایرانی ـ اسلامی امروز، شهرپایدار، شماره 1، صص166و167.
  5. سلطانزاده، آرمان ؛ عزیزی، هادی، (1399)، نقش میدان ها در شکل گیری فضا و منظر شهری، ص4و5و9
  6. فرح بخش، مهدیه ،(1394)، میدان ایرانی و روابط اجتماعی، بازشناسی و ارزیابی کیفی، نمونه موردی میدان گنجعلیخان کرمان، همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری، صص 1-5
  7. شیخ الحکمایی، عمادالدین ؛ رضوان، رامینا،(1398)، دانش نام شناسی و پژوهش های علوم تاریخی، پژوهش های علوم تاریخی، شماره 2، صص 146و149-150.
  8. احمدی، بهزاد؛ زندی، بهمن؛ نجفیان، آرزو؛ روشن، بلقیس، (1397)، بررسی نام گذاری اشخاص در بانه از دیدگاه نام شناسی اجتماعی، فصلنامه مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، شماره 22، صص4-5.
  9. رفیعیان، محسن؛ فلاح حسینی، فریده، (1400)، نام گذاری فضاهای شهری.
  10. رفیعیان، محسن؛ اکبری، پردیس؛ پیرعلیایی، سینا؛ رفیعیان، مجتبی؛ بمانیان، محمدرضا،(1397)، تعیین مشخصه اساسی کیفیت مکان های عمومی شهری نمونه مورد مطالعه: میادین شهر یزد، پنجمین کنفرانس ملی مهندسی عمران و شهرسازی تهران، صص
  11. حبیبی، داوود ؛ همکاران، (1397)، تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی، شماره 3، ص 5 .
  12. نقیب السادات، رضا، (1392)، روش تمایز معنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 2.
  13. ویکی پدیا دانشنامه آزاد، دسترسی از https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8، تاریخ دسترسی7/6/1400
  14. پایگاه خبری تحلیلی یزدآوا، دلیل تاریخی نامگذاری میدان «شهید بهشتی» یزد، دسترسی از http://yazdava.ir/-/%D8%AF ، تاریخ دسترسی7/6/1400
  15. اسدپور، هاجر ؛ ریاحی دهکردی؛ اسدپور، علی، (1399)، تحلیل عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی اجتماعی شهروندان در فضاهای شهری معاصر(نمونة مورد مطالعه: میدان فرهنگ شهر یزد(،شماره24،ص20.
  16. یزد نیوز، بوته های اطلسی-زمینهای محدوده میدان اطلسی صفاییه یزددهه ۳۰ شمسی، دسترسی از: https://yazdnews.com/%D8، تاریخ دسترسی7/6/1400.